Bali Kyllinggryte

Idag hadde jeg lyst å prøve ut noe jeg har kjøpt for en stund siden, Sambal Oelek. Det er en chilipaste 
Så jeg søkte litt rundt på lavkarbo.no og kom over denne oppkriften http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=47155  Jeg elsker den kyllinggryta til toro, men den har for mye karbohydrater til at jeg kan spise den, så når jeg ramlet over denne måtte jeg bare prøve den med en gang!

Resultatet ble kjempebra og den var SKIKKELIG god!!

Nok til 3-4 porsjoner:

  • 4 kyllingfiléter (eller ca 5-600g kylling)
  • 1 løk
  • 1 paprika
  • 2 store bokser kokosmelk (Jeg brukte den fra santa maria, light da den inneholder minst karbohydrater)
  • Gjerne litt baconfett (jeg sparer på baconfettet fra steking og bruker det i sauser og supper)
  • Noen cm fersk ingefær , raspet.
  • 1 ss karri
  • Salt og pepper
  • Noen fedd hvitløk (alt etter hvor glad du er i det. Jeg er veldig glad i det og brukte 6 fedd)
  • 2 ts chilipasta (sambal oelek)


eventuelt noen spiseskjeer Cocosa Extra Virgin når gryten/suppen er ferdig kokt. La smelte og rør godt. Eventuelt noen sesamfrø som drysses over skålen

Stek kylling og finhakket løk. Kutt opp kylling og finhakk paprika. Bland alt (bortsett fra kylling og eventuelt Cocosa/sesamfrø) sammen i en gryte og kok opp. Eventuelt vann i hvis du vil ha den tynnere. Tilsett kylling i biter i slutten av koketiden. Rør inn cocosa når det er ferdig kokt. Servér med sesamfrø som kan drysses over skålen.

Jeg spiste den sammen med blomkålris og siden jeg synes den ble litt sterk (bommet litt på mengden chilipasta) hadde jeg litt rømme på.

Denne er også fin for dere som teller kalorier da den inneholder veldig lite kalorier!