Poké/Sushi bowl

Både meg og mannen er veldig glade i sushi og vi har prøvd å lage lavkarbo sushi, men det ble for mye arbeid og styr til at vi orket å gjøre det flere ganger.

Men en dag kom jeg over konseptet poké bowl og tenkte at det må jo være enkelt å gjøre om til noe vi også kan ha! Poké er en type fastfood som kommer fra Hawaii, en salat med rå fisk, ris og et stort utvalg av frukt av grønt! Vår rett endte opp som en mellomting av poké og sushi, men det var skikkelig godt!

Jeg fant oppskriften på sushiris fra LCHF-Bloggen, en blogg med mange av mine absolutte favorittoppskrifter stammer fra!

På to rause porsjoner bruker vi somregel:

  • 1 blomkålhode

  • 2 korker riseddik (her bruker vi faktisk den som allerede er ferdig krydret med søtt da det er den vi har i hus, bruker du usøtet søter du det med sukrin)

  • olivenolje til steking

  • salt

Du starter med å kutte blomkålen slik at den ligner på ris, vi bruker en hakker som kom med stavmikseren vår som fikser det på noen sekunder. Så steker du den i stekepanne sammen med olje, salt og riseddik i noen minutter til det blir litt mykere før det tas av stekepannen.

Mens risen kjøler seg ned lager jeg chilimajonesen og da bruker jeg:

  • 0,5 - 1 pakke majones (Vi får ofte rester, men de spiser samboeren av iløpet av uken)

  • Sambal oelek

  • Sitron

Dette røres sammen og smakes til før det settes kaldt.

Så kutter jeg grønnsakene. Her er det mye å velge imellom, men vi foretrekker avokado og vårløk.

Tilslutt kutter jeg en pakke salmalaks i terninger som jeg blander med chilimajones og vårløk før alt danderes i bollen sammen med blomkålrisen. Toppes med enda litt mer chilimajones, vårløk, sesamfrø og soyasaus!

FAE75C1F-CD49-4E8D-86DF-C702FAD529ED.jpeg