Lavkarbo er en livsstil, ikke en diett!

Etter å ha fått de samme kommentarene gang på gang så bestemmer jeg meg for å skrive et innlegg her om temaet slik jeg bare kan linke hit om jeg får flere kommentarer på det :) Det er flere som sier at det er helt på tryne å begynne på lavkarbo for en kan jo aldri slutte uten å gå opp igjen. Problemet er at folk ser på lavkarbo som en slankekur, noe en følger i en liten periode for å gå ned noen kg før en fortsetter slik en har gjort før, gjerne med litt ekstra chips og brus, "for nå har man jo vært så flink og fortjener noe godt!".

Lavkarbo er en livsstil, akkurat som andre sunne livsstiler! Man kan ikke bare slutte å spise sunt for å så forvente at en skal holde seg sunn og slank? Det er en grunn til at man går opp i vekt av å spise sjokolade og chips og den grunnen forsvinner ikke fordi man har gått på en kur.

Og for å sitere fra lavkarbo.no

"Lavkarbo er ikke en motediett, det er ikke en rødt-kjøtt diett, det er ikke en nullkarbo diett, det er ikke en spis-så-mye-fett-du-orker diett, det er heller ikke en spis-så-mye-proteiner-du-orker diett… Sånn, nå håper jeg at jeg har avfeid de fleste mytene folk måtte ha vedrørende lavkarbo kosthold. Lavkarbo er nemlig et kosthold der man spiser bare ren, uprosessert mat; kjøtt, fjærkre, fisk, skalldyr, grønnsaker, noe bær, egg og meieriprodukter."

Ergo, man spiser sunt, ikke noe egg dyppet i smør skylla ned med baconfett.

Jeg fokuserer på at maten skal være så næringsrik som mulig og ønsker å spise så lite jeg kan av mat som inneholder lite næring. Jeg fokuserer på å spise proteiner, vitaminer, mineraler, fett og ja, til og med karbohydrater! Det som er viktig er å skille ut karbohydrater som er bra for deg og karbohydrater som kun ødelegger kroppen. Istedenfor å spise middag med poteter, brød eller pasta bytter jeg det ut med en næringsrik salat eller andre grønnsaker.

For ett år tilbake gikk jeg på ketolyse, noe som funket bra når en bodde alene og kun hadde seg selv å tenke på. Jeg gikk raskt ned i vekt men glemte helt å fokusere på at maten skulle inneholde næring og slikt. Ketolyse er ikke noe som fungerer i lengden for meg og har derfor denne gangen valgt en retning med litt flere karbohydrater, men sunne karbohydrater som finnes i div grønnsaker, grovt grovt knekkebrød eller i meieriprodukter.

Jeg har også dager der jeg skeier ut, koser meg med godterier, sjokolade eller chips, for det er viktig å kunne kose seg iblant, men det er også viktig å finne balansen med kos og hverdag, akkurat som i andre sunne livsstiler! :)

Og nå har jeg nettop kost meg med en restelunsj av middagsrestene fra igår.

eb1151c4706611e285a622000a1f9e5b_7
eb1151c4706611e285a622000a1f9e5b_7

Kyllinggryte fra toro, bare at her har jeg tilsatt dobbel mengde kylling for å få mer proteiner. Jeg har også byttet risen med en salat bestående av hjertesalat, ruccolasalat, babyspinat, agurk, cherrytomater, mais og et dryss med cashewnøtter over. Det eneste fettet som er her er fløten i gryteretten og i cashewnøttene (som er sunt fett for dem som er opphengt i det). Hvor er det usunne alle snakker om?

Nei, jeg er glad jeg har valgt denne retningen som min livsstil, der man kan nyte god mat, næringsrik mat og vite at kroppen har det godt! Samtidig som man kan kose seg en gang innimellom selvfølgelig ;)

20130131-224455.jpg
20130131-224455.jpg

Husk å følge meg på facebook! http://www.facebook.com/nadjamichelle.no

Følg meg også på instagram for flere bilder og tips! : nupsida