Det er farlig å sitte!

Som tidligere nevnt var jeg på et livsstilsendringskurs i fjor der vi lærte om trening, kost (type lavkalori så det funker jo ikke for meg, men nytting informasjon allikevel), mentale øvelser som jeg kommer tilbake på i et senere innlegg og aktiv hverdag. I dagens samfunn er det flere og flere som sitter nesten hele dagen:

-         Man sitter når man spiser frokost

-         Man sitter på vei til jobb

-         Man sitter på jobb

-         Sitter i lunsjen

-         Sitter litt mer på jobb

-         Sitter på vei hjem

-         Sitter når man spiser middag

-         Sitter når man slapper av i sofaen

-         Trener en halvtime på studio

-         Sitter igjen i sofaen

Gunslingers har en sang som heter S.A.T.S  som handler om akkurat dette! http://www.youtube.com/watch?v=Cy8Dmq8YNrk

På kurset gjentok de hele tiden «Det er farlig å sitte!» Staten anbefaler å gå minst 10 000 skritt til dagen, noe som virker veldig voldsomt med en gang, men egentlig er det faktisk ikke så mye. Her er en skritteller genial for å holde litt oversikt på hvor mye man faktisk beveger seg i hverdagen.

Jeg går frem og tilbake fra jobb, det er 8000 skritt til sammen og det er en halvtime hver vei ca.

Har man ikke mulighet for å gå til jobb er det mange andre ting man kan gjøre for å være mer aktiv og her er mine beste tips når det gjelder akkurat det J

-         Istedenfor å parkere nærmest mulig jobb/butikken ol. Så kan man parkere et godt stykke unna.

-         Ta alltid trapper istedenfor heisen.

-         Gå noen ekstra runder i butikken, ikke gå rett til det du skal handle men gjerne gå litt omveier.

-         Når du for eksempel skal til kjelleren for å hente noe eller i under etasjen gå gjerne flere ganger istedenfor å bære alt på en gang.

-         Når du står og lager mat/vasker opp sett på litt musikk og ta noen ekstra danse steg innimellom.

-         Stå istedenfor å sitte der du har mulighet

-         Gå flere ganger når du for eksempel rydder av bordet, bærer inn ting fra stua istedenfor å ta alt på en gang.

Jeg pleier å tenke «Aktiv hverdag» så ofte som jeg kan for å minne meg selv på å gjøre noen grep i hverdagen og tenker igjennom om det er noe jeg kan gjøre for å bevege meg litt mer enn jeg gjør akkurat nå. Etter hvert blir det en vane og noe man gjør helt naturlig!  :)

Alle disse tingene tar ikke så veldig mye lengre tid, men til sammen utgjør det masse og i dagens samfunn er sånne ting utrolig viktig.

Har du en aktiv hverdag? Hva er dine triks?

900cabe28ea211e381a51226872a7a67_8 Et bilde fra kondisjonsøkta igår, en halvtime på ellipsemaskinen med Parenthood på skjermen <3

20140203-232511.jpg Husk å følge meg på facebook! https://www.facebook.com/Nadjamichelle.no

Følg meg også på instagram for flere bilder og tips! nupsida (Min personlige konto) og nadjaslavkarbo (Der jeg legger ut bilder av kostholdet mitt)